1. Zrušení objednávky a odstoupení od smlouvy – vrácení zboží do 14 dnů od převzetí:
Kupující může odstoupit od
smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží nebo poslední části dodávky, a to bez
ohledu na způsob převzetí zboží či provedení platby. Uvedená lhůta je určena
k tomu, aby se kupující v přiměřeném rozsahu seznámil s povahou, vlastnostmi
a funkčností zboží.
Kupující je oprávněn od smlouvy odstoupit i kdykoliv před dodáním zboží.
Odstoupení od smlouvy kupující prodávajícímu zašle nebo předá ve 14 denní
lhůtě. Kupující nemusí uvádět důvod, pro který od smlouvy odstupuje. Pro
usnadnění komunikace je vhodné v odstoupení uvést datum nákupu či číslo
smlouvy/prodejního dokladu, bankovní spojení a zvolený způsob vrácení zboží.
Prodávající je povinen kupujícímu vrátit částku plně odpovídající ceně zboží
a zaplaceným nákladům na jeho dodání do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, a
to stejným způsobem, jakým platbu od kupujícího přijal. Nabízí-li prodejce v
rámci určitého způsobu dodání zboží několik možností, je povinen kupujícímu
nahradit nejlevnější z nich. Nejpozději ve stejné lhůtě je kupující povinen
prodávajícímu zaslat nebo předat zakoupené zboží. Zboží by mělo být vráceno
prodávajícímu (ne na dobírku) kompletní, nejlépe v původním obalu, nesmí
jevit známky opotřebení či poškození. Náklady vrácení zboží nese kupující.
Je-li vrácené zboží poškozeno porušením povinností kupujícího, je
prodávající oprávněn vůči kupujícímu uplatnit nárok na náhradu snížení
hodnoty zboží a započíst jej na vracenou částku.
Právo na odstoupení od smlouvy nelze uplatnit u smluv na dodání digitálního
obsahu, nebyl-li dodán na hmotném nosiči, či u smluv o poskytování služeb, v
obou případech za podmínky, že k plnění došlo s předchozím výslovným
souhlasem kupujícího před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy; dále u
smluv na dodávku služeb nebo zboží (vč. alkoholických nápojů), jejichž cena
závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli prodávajícího; u
smluv na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho
osobu a u smluv na zboží, které podléhá rychlé zkáze, u zboží, které bylo
nenávratně smíseno s jiným zbožím, nebo vyňato z uzavřeného obalu a z
hygienických důvodů je nelze vrátit; u dodávky zvukových či obrazových
nahrávek nebo počítačových programů, porušil-li kupující jejich původní
obal; u dodávky novin, časopisů nebo jiných periodik; u smluv o ubytování,
dopravě, stravování nebo využití volného času poskytovaných v určeném
termínu nebo u smluv uzavíraných na základě veřejné dražby podle zákona
upravujícího veřejné dražby.
Vzorový formulář odstoupení od smlouvy:
Adresát (zde vložte jméno a příjmení/název obchodní firmy, adresu sídla, popř. faxové číslo a emailovou adresu prodávajícího) …..................................................................................................................................................
Oznamuji, že tímto odstupuji od smlouvy o nákupu zboží
(uveďte název zboží,
popř. číslo objednávky, počet kusů a pod.)........................................................................
Datum objednání zboží
…......................................................................................................
Datum obdržení zboží
…........................................................................................................
Jméno, příjmení a adresa spotřebitele/nakupujícího
..............................................................
Datum …...............
(v případě zaslání odstoupení od smlouvy v listinné podobě přidejte
rovněž podpis)
................................
2. Zákonná odpovědnost prodávajícího (za soulad
dodaného zboží s kupní smlouvou a za vady, které se vyskytnou v záruční
době)
- Jakost
při převzetí
Pokud má převzaté zboží nedostatky (např. nemá sjednané nebo oprávněně
očekávané vlastnosti, nehodí se k obvyklému nebo sjednanému účelu, není
kompletní, neodpovídá jeho množství, míra, hmotnost, nebo jakost neodpovídá
jiným zákonným, smluvním nebo i předsmluvním parametrům), jedná se o vady
zboží, za které prodávající odpovídá.
Kupující může u prodávajícího uplatnit nejpozději do dvou let od převzetí
zboží podle svého požadavku nárok na bezplatné
odstranění vady nebo na
přiměřenou slevu z ceny; není-li to povaze vady neúměrné (zejména
nelze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu), lze uplatnit požadavek na dodání
nové věci bez vad nebo nové
součásti bez vad, týká-li se vada pouze této součásti.
Není-li oprava nebo výměna zboží možná, na základě odstoupení
od smlouvy může kupující požadovat vrácení kupní ceny
v plné výši.
Během šesti měsíců od převzetí zboží se předpokládá, že vada zboží
existovala již při převzetí zboží.
Prodávající není povinen nároku kupujícího vyhovět, pokud prokáže, že
kupující před převzetím o vadě zboží věděl nebo ji sám způsobil.
U použitého zboží prodávající neodpovídá za vady odpovídající míře
dosavadního používání nebo opotřebení. U věcí prodávaných za nižší cenu
prodávající neodpovídá za vadu, pro kterou byla nižší cena sjednána. Místo
práva na výměnu má kupující v těchto případech právo na přiměřenou slevu.
- Zákonná práva z vad
Prodávající odpovídá za vady vzniklé po převzetí zboží v 24 měsíční záruční
době nebo v době použitelnosti uvedené v reklamě, na obalu zboží nebo v
připojeném návodu.
V této lhůtě může kupující uplatnit reklamaci a podle své volby požadovat u
vady, která znamená podstatné porušení smlouvy (bez
ohledu na to, jde-li o vadu odstranitelnou či neodstranitelnou):
• odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci;
• bezplatné odstranění vady opravou;
• přiměřenou slevu z kupní ceny; nebo
• vrácení kupní ceny na základě odstoupení od smlouvy.
Podstatné je takové porušení smlouvy, o němž strana porušující smlouvu již
při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu
neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala.
U vady, která znamená nepodstatné porušení smlouvy (bez
ohledu na to, jde-li o vadu odstranitelnou či neodstranitelnou), má kupující
nárok na odstranění vady anebo přiměřenou slevu z kupní ceny.
Vyskytla-li se odstranitelná vada po opravě opakovaně (třetí reklamace pro
stejnou závadu nebo čtvrtá pro odlišné závady) nebo má zboží větší počet vad
(nejméně tři vady současně), může kupující uplatnit právo na slevu z kupní
ceny, výměnu zboží nebo odstoupit od smlouvy.
Prodávající neodpovídá za vady vzniklé v důsledku běžného opotřebení nebo
nedodržení návodu k použití.
3. Ochrana osobních údajů
Kupující souhlasí s tím, aby
poskytnuté osobní údaje byly prodávajícím zpracovávány a uchovávány v
souladu se zákonem o ochraně osobních údajů (č. 101/2000 Sb.) za účelem
plnění předmětu smlouvy. Kupující má právo být informován, jaké údaje o něm
prodávající eviduje, a je oprávněn tyto údaje měnit, případně písemně
vyslovit nesouhlas s jejich zpracováváním. Dozor nad ochranou osobních údajů
vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů.
Kupující může prodávajícímu sdělit, že chce ukončit zasílání obchodních
sdělení, a to na elektronickou adresu získanou v souvislosti s plněním
smlouvy, aniž by mu tím vznikly jakékoliv náklady.
4. Mimosoudní
řešení spotřebitelských sporů
V případě vzniku sporu mezi spotřebitelem (kupujícím) ve smyslu §
419 občanského zákoníku, a prodávajícím, je spotřebitel oprávněn podat návrh
na mimosoudní řešení sporu k České obchodní inspekci za účelem uzavření
dohody s prodávajícím, prostřednictvím kontaktních údajů dostupných na
internetových stránkách www.coi.cz.
Podání návrhu i následná účast při mimosoudním řešení sporu je pro
spotřebitele zdarma, přičemž veškeré případné náklady vzniklé v souvislosti
s mimosoudním řešením sporu nese každá strana samostatně. Pro spotřebitele
je volba mimosoudního řešení sporu dobrovolná.
Mimosoudní řešení sporu se řídí § 20d a násl. zák. č. 634/1992 Sb. o ochraně
spotřebitele. Návrh na zahájení mimosoudního řízení musí obsahovat
náležitosti dle § 20n zák. o ochraně spotřebitele. Návrh na mimosoudní
řešení sporu lze podat nejpozději do 1 roku ode dne, kdy spotřebitel poprvé
u prodávajícího uplatnil nárok, který je předmětem sporu.
Doručením takového návrhu (s předepsaným obsahem) je mimosoudní řešení
spotřebitelského sporu zahájeno. ČOI následně o tomto faktu vyrozumí obě
strany.
Od momentu vyrozumění je prodávající povinen ve lhůtě 15 pracovních dnů
poskytnout ČOI vyjádření ke skutečnostem uvedeným v návrhu. Na základě
podkladů pak ČOI posoudí celý spor a připraví nezávislý a nezávazný posudek,
který oběma stranám předloží. Na jeho základě by mělo dojít k dohodě. ČOI
tak nebude ve sporu rozhodovat – cílem celého procesu je právě uzavření
společné dohody stran sporu.
Spotřebitelé, kteří mají bydliště v jiném členském státě EU, v Norsku nebo
na Islandu, jsou oprávněni podat návrh k mimosoudnímu řešení svého sporu s
prodávajícím prostřednictvím Evropského spotřebitelského centra v zemi
jejich bydliště; seznam příslušných spotřebitelských center je dostupný na
stránkách Evropské Komise pod http://ec.europa.eu/consumers/solving_consumer_disputes/non-judicial_redress/ecc-net/index_en.htm.
Možnost podání návrhu na mimosoudní řešení sporu s prodávajícím se vztahuje
výhradně na spory vyplývající z kupní smlouvy uzavřené mezi prodávajícím a
spotřebitelem.
http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/prava-spotrebitelu/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/
5. Prohlášení:
Prodávající prohlašuje, že se seznámil s podmínkami, které by měl splňovat prodejce nabízející zboží přes internet, viz. http://www.mimibazar.cz/page.php?id=19.
Zároveň prodávající odpovídá
za to, že ve svých podmínkách prodeje bude uvádět požadované informace a
zároveň informace, které jsou v souladu s aktuálním zněním jednotlivých
zákonů.
V případě, že je následující Část II. či
jakákoliv její část v rozporu s platnými zákony a ustanoveními, stává se
neplatnou a transakce se řídí výlučně společnými podmínkami prodeje z Části
I.